رسانههای جمعی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات امروز مخاطب گستردهای در جهان و ایران دارند، این در حالی است که رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و گوگلپلاس نیز درصد زیادی مخاطب دارند اما رشد بیشتری نسبت به رسانههای جمعی دارند و گویا قرار است پای جای آنها قرار دهند.

اما تفاوتهای اساسی بین این دو وجود دارد که ۱۴ مورد آن در جدول زیر ارائه میشود و پس از آن توضیحات هر بند ارایه میشود:
تفاوت بین رسانههای اجتماعی و رسانههای جمعی
|
رسانههای جمعی |
رسانههای اجتماعی |
|
دامنه محدود |
دامنه گسترش پذیر |
|
کمتر یا غیر دسترس |
دردسترس پذیر |
|
محدود تولید و استفاده |
سهولت تولید و استفاده |
|
زمان باتاخیر |
زمان فوری |
|
عدم ویرایش |
ویرایش پذیر |
|
یک سویه |
چندسویه |
|
محدود بودن |
نامحدود بودن |
|
رسمی |
غیررسمی |
|
تکرسانه ای |
چندرسانهای و فرامتنی |
|
تیم تحریریه |
عدم وجود تیم تحریریه |
|
عدم مشخص بودن تعداد مخاطب |
مشخص بودن تعداد مخاطب |
|
سانسور زیاد |
سانسور کم |
|
عدم انطباق با مخاطب |
مبتنی بر نیاز مخاطب |
|
گران |
ارزان |
برخی از مشخصاتی که به توصیف تفاوتهای رسانههای اجتماعی و رسانههای جمعی کمک میکنند به این قرارند:
- ۰ نظر
- ۲۷ آبان ۹۱ ، ۱۹:۲۷
- ۳۳۹ نمایش







